Viime kuun blogissa aloitin palauteteeman käsittelyn ja jatkan sitä nyt myös marraskuun blogissani. Itse asiassa olin jo lokakuun blogin yhteydessä kirjoittanut marraskuun tekstini melko valmiiksi. Kuitenkin viime metreillä sain niin oivan käytännön esimerkin siitä, miten rakentavaa palautetta kannattaa antaa, millaisia tunteita se herättää antajassaan ja miksi sen antaminen on niin tärkeää, joten kirjoitankin tämän tosielämän esimerkin pohjalta.
13-vuotias tyttäreni kuuluu urheilujoukkueeseen. Joukkue on pelannut yhdessä jo vuosia, ja sama valmentaja on ollut eri rooleissa matkassa mukana lähes koko joukkueen olemassaolon ajan. Olen ihaillen seurannut valmentajan toimintaa, kuinka hän valaa uskoa, kannustaa, huomaa hyvät suoritukset. Hän ei pelkästään kiinnitä huomiota pelillisiin asioihin, vaan ottaa puheeksi usein myös sen, miten tytöt sanoin ja teoin kohtelevat toinen toistaan. Tuntuu, että urheiluvalmennuksen ohella tytöt ovat saaneet valmentajan kannustuksen ansiosta aimoannoksen kykyä luottavaisin mielin kohdata myös urheilun ulkopuolella erilaisia tilanteita, joissa esimerkiksi jännittää, innostaa, harmittaa tai turhauttaa.
Yhtenä perjantai-iltana tytöillä oli ottelu sarjakärkeä vastaan. Tappiohan siitä tuli, ja selvin numeroin. Kun lähdin kyyditsemään pelaajia koteihinsa matsin jälkeen, tunnelma takapenkillä oli mielestäni hyvä häviöstä huolimatta. Vähän ihmettelinkin siinä vaiheessa, etten aiemmin ollut aiemmin ollut havainnut vastaavaa myönteisyyttä ja armollisuutta itseä kohtaan, jos peli ei ollut mennyt hyvin. Muutama tunti matsin jälkeen valmentajalta tuli vanhemmille viesti, että hän on ensimmäistä kertaa antanut joukkueelle pelin jälkeen tavallista kriittisempää palautetta, mutta rakentavasti. Peilasin silloin mielessäni takapenkin myönteistä tunnelmaa ja keskustelin valmentajan vanhemmille lähettämästä viestistä tyttäreni kanssa. Yhdessä totesimme, että luottovalmentajan antama kritiikki ei ollut millään tavoin satuttanut, vaan ohjaa pelaajaa seuraavalla kerralla suuntamaan huomionsa asioihin, jotka auttavat onnistumaan pelissä.
Luottamus ja arvostus rakentavat pohjan palautteelle
Tämä tapahtuma sai minut pohtimaan luottamuksen, arvostuksen ja rakentavan palautteen välistä suhdetta. Tulin siihen tulokseen, että rakentavasta palautteesta on usein annettu suurin osa jo siinä vaiheessa, kun ei ole kriittisesti sanottu vielä mitään. Ne kaikki teot, joita teet sinulle tärkeiden ihmisten kanssa, olivat ne sitten kotona, työpaikalla, ystävien kesken tai urheilujoukkueessa, rakentavat vankkaa perustaa. Pohjaa, johon voi luottavaisin mielin nojata silloin, kun haluaa korjata tekemisen suuntaa. Luottamuksen voimasta kriittisestä palautteesta tulee arvokas lahja. Lahja, jonka toinen ihminen antaa, jotta voit onnistua. Toisaalta, jos luottamusta ei ole pystytty rakentamaan, ja niistä lähtökohdista antaa kriittistä palautetta, palaute tuntuu lahjapaperiin käärityltä roskalta. Sellaista lahjaa ei kukaan halua. Kaunis kääre, kuten väkinäinen kehu ennen kritiikin antamista, ilahduttaa vain hetken ja jättää lopulta vain pahan mielen.
Jäin vielä pohtimaan valmentajan vanhemmille lähettämää viestiä, jossa hän pyysi palautetta itselleen siitä, miten hänen antamansa kritiikki oli koettu. Kriittinen palaute herättää tunteita sekä antajassa että saajassa. Jos on antanut itselleen tärkeille ihmisille kritiikkiä, usein jännittää, millaisen vastaanoton kritiikki saa. Jännitystä aiheuttaa usein alitajuinen pelko hyväksytyksi tai hylätyksi tulemisesta. Miten minuun suhtaudutaan, kun olen uskaltanut rikkoa kehumisen kehän? Jännitys on myös osoitus siitä, että kritiikin vastaanottaja on kritiikin antajalle tärkeä ja merkityksellinen. Osoittaa suurta välittämistä ja rohkeutta, että uskaltaa puhua suoraan, mutta empaattisesti. Kriittisen palautteen antaja antaa lahjan, joka voi alkuun satuttaakin, mutta jonka avulla toinen voi onnistua jatkossa paremmin ja löytää tekemiselleen aivan uuden tason. Ei sellaista lahjaa kannata jättää antamatta.
Harjoitus
Palautteen antamisessa toimii nyrkkisääntö 5:1, mikä tarkoittaa sitä, että anna positiivista palautetta viisi kertaa enemmän kuin negatiivista palautetta. Hyvä tapa kiinnittää huomiota antamaansa ja saamaansa palautteeseen, on kirjata ylös sitä esimerkiksi viikon verran. Kirjoita siis ylös, kaikki ne tapahtumat, joissa olet antanut tai saanut palautetta viikon varrella. Merkitse plussalla tai miinuksella, minkälaista palaute on mielestäsi ollut. Minulla on hyviä kokemuksia siitä, että tämän voi ottaa työpaikalla tai perheessä yhteiseksi haasteeksi ja viikon lopulla jutella palautekokemuksista yhdessä. Rakennetaan yhdessä toimivaa palautekulttuuria!
Viimeisimmät kommentit