Hyviä ja huonoja uutisia
Tyttäreni kuuli huolimattomasti auki jätetystä televisiosta väkivaltaisista yhteenotoista. Hän järkyttyi siitä, että joku ihminen voi tieten tahtoen tappaa muita ihmisiä. Kaikki aseet eivät siis olekaan vesipyssyjä. Tohkeissaan hän totesi ”Nyt kyllä hankitaan meille TV, josta tulee pelkästään hyviä uutisia!”. Tapahtunut sai minut pohtimaan, mitä hyvät ja huonot uutiset tarkoittavat aikuisten maailmassa ja mitä hyvää huonot uutiset tuovat tullessaan.
Coachina kohtaan paljon coachattavien esille tuomia huonoja uutisia: tietojärjestelmän häiriöt jumittavat tuloksellista tekemistä, alaisen irtisanoutuminen aiheuttaa ylimääräistä työtä, projektit eivät itsestä riippumattomista syistä etene toivotulla tavalla, vaikea ihminen myrkyttää koko työyhteisön ilmapiirin…
Coachin tehtävä on auttaa asiakastaan reflektoimaan ratkaisukeskeisesti, mitä vastoinkäymisistä voi oppia. Coach auttaa hahmottamaan, mitkä ovat henkilön omat vaikutusmahdollisuudet eteen tulleisiin haasteisiin ja miten työssä ja työyhteisössä eteen tulleita ongelmatilanteita voisi oppia käsittelemään rakentavalla tavalla. Kun coachin ohjauksessa on oppinut ratkaisukeskeisyyden perusteet, itse kukin voi sparrata coachin roolissa itseään. Hyvät kysymykset ovat työskentelyn avain. Tässä muutama esimerkki, jota voi kokeilla itseensä tai muihin, kun huonot uutiset uhkaavat pilata päivän:
”Kuinka tärkeä asia on sinulle? Arvioi asteikolla 1–10.”
”Kuinka paljon haluat muuttaa tätä asiaa?”
”Mitä olet valmis tekemään, jotta asian tila muuttuisi?”
”Minkälaisia oivalluksia olet tehnyt itsestäsi asian ansiosta?”
”Mikä voisi olla seuraava konkreettinen askel asian muuttamiseksi?”
Kun asiaa työstää näin, meidän ei ehkä tarvitsekaan ostaa sen enempää kotiin kuin työpaikalle ”hyvien uutisten televisiota”, vaan käyttää omaa sisäistä muuntajaamme siten, että opimme käsittelemään huonoja uutisia uudella tavalla. Rakentavasti käsiteltyinä huonoissakin uutisissa piilee jonkin hyvän uutisen siemen.