Moni kokee työelämän hankalat vuorovaikutustilanteet ylitsepääsemättöminä vastoinkäymisinä tai erityisen huonona tuurina, kun on sattunut niin hankalia työkavereita, alaisia, yhteistyökumppaneita tai asiakkaita. Voisiko näitä tilanteita kuitenkin verrata siihen, että olisi vahingossa eksynyt kokeneitten lajin harrastajien pelikentälle peruskurssin sijasta? Tai voisiko kyse ollakin huonon tuurin sijasta siitä, että omat taidot eivät ole vielä tilanteen vaatimalla tasolla? Entä mitä seuraisi siitä, että työelämän ”pelitilanteita” harjoittelisi jo etukäteen, kuten pallopelien harrastajat tai ensiaputaitojansa kehittävät tekevät?
Muistan, kun itse aikoinaan olin käynyt ensiapukurssin, ajatus hätätilanteeseen joutumisesta auttajan roolissa ei tuntunutkaan enää niin pahalta kuin ennen kurssin käymistä. Koulutus oli tuonut itsevarmuutta ja hälventänyt tunnetta hätätilanteiden hallitsemattomuudesta. Yksi kahden päivän kurssi ei vielä tuonut rutiinia haastaviin tilanteisiin, mutta se antoi kyvyn analysoida sitä, mistä tilanteessa voisi olla kyse ja millainen oma toiminta voisi olla toiselle ihmiselle avuksi, parhaassa tapauksessa pelastaa tämän hengen.
Vuorovaikutustaidot ovat taito siinä missä pallon koriin heitto tai elvytyskin ovat
Haastavien vuorovaikutustilanteiden harjoittelussa on kyse aivan samasta asiasta kuin urheiluvalmennuksessa tai ensiapukurssissa. Taitojen kehittyminen vaatii motivaatiota, tietoista havainnointia — ja toistoja. Uusien taitojen opettelussa on kyse siitä, että kehomme, mielemme ja hermostomme oppii reagoimaan uudella tavalla osin jo tuttuihinkin ärsykkeisiin. Uudenlaisen reagoinnin seurauksena toimimme toisin kuin aiemmin.
Urheiluun, ensiaputaitoihin tai eri taiteen muotoihin on tarjolla paljon erilaista taitovalmennusta. Sitä vastoin valmennusta työelämän haastaviin vuorovaikutustaitoihin voi olla vaikea löytää. Havahduimme tähän puutteeseen kollegani Jussi Mankin kanssa. Meitä molempia yhdistää intressi työelämän kehittämistä kohtaan, monipuolinen urheilutausta sekä ennen kaikkea improvisaatioteatteriharrastus. Loimme Jussin kanssa konseptin haastavien esimiestilanteiden harjoittelemiseksi. Haastavat tilanteet esimiestyössä ‑valmennuksessa työelämän tilanteisiin suhtaudutaan samalla tavalla kuin haastaviin tilanteisiin urheiluvalmennuksessa: Ensin asetetaan tavoite, sitten harjoitellaan ja tositilanteessa valmennuksen jälkeen rohkaistutaan testaamaan, miten harjoittelussa on onnistuttu. Ja aivan kuten urheilussa tai ensiavussa, taitoja ei opita lukemalla, vaan tekemällä ja opittua toistamalla.
Tavoitteena on, että harjoiteltu toimintamalli aktivoituu tositilanteessa. Treenaamme siis kehoamme ja mieltämme tunnistamaan luontaiset reagointitapamme ja tarpeen vaatiessa muuttamaan toimintaamme haluttuun suuntaan. Harjoittelun lomassa pohditaan, mistä tilanteessa on pohjimmiltaan kyse, millaisista taidoista tilanteen ratkaisemisessa on hyötyä, mitä pitää harjoitella, jotta tulee kehitystä ja millaista harjoitusta voidaan tehdä jatkossa, jotta taitoa ylläpidetään ja edelleen kehitetään.
Valmennuksessa voi turvallisesti ja riskittä kokeilla uusia toimintamalleja
Yksi valmennuksen kantava idea on tarjota osallistujille turvalliset olosuhteet kokeilla itselle uusia toimintatapoja, ja tarvittaessa vaikka mokatakin! Improvisaation periaatteiden mukaisesti moka on lahja, mutta vaatii tietynlaisen ilmapiirin ja luottamuksen tason, jotta näitä lahjoja voi avoimesti ja häpeämättä ottaa vastaan. Tällaisen sallivan ja luovan ilmapiirin luominen on yksi valmennuksen toteuttajien päätavoitteista.
Valmennus toteutetaan kahden improvisoivan työelämäammattilaisen voimin
Jussi Mankin jäätyä viettämään hyvin ansaittuja eläkepäiviä, jatkan nyt koulutuksen kehittämistä yhteistyössä MIF:n ja työnohjaaja, improvisaatioteatteriharrastaja Minna Järvisen kanssa. Työnohjaajana ja myyntityön ammattilaisena Minna tuo konseptiimme uudenlaista näkökulmaa ja monipuolisia työkaluja, puhumattakaan Minnan huikeasta osaamisesta improvisaationäyttelijänä. Uskomme Minnan kanssa, että työnohjaus-coaching-improvisaatio-osaamiskombolla voimme tarjota osallistujille kokonaisuuden, joka ei jää sanahelinäksi, vaan tuo aitoa vaikuttavuutta osallistujien arkeen.
Tokihan tätä kaikkea voi yrittää tehdä yksinkin, mutta valmennusryhmässä oppiminen on useimmista hauskempaa, monipuolisempaa ja tehokkaampaa. Valmentajat ja muut osallistujat tarjoavat peilipintaa, jakavat omia oppejaan ja kokemuksiaan sekä muodostavat tukiverkon, josta voi parhaimmillaan olla vuosiksi iloa ja turvaa. Pian sinulla on mahdollisuus kokea valmennusohjelman teho! Toimimme valmentajina MIF:ssa. Valmennus on kaksiosainen: online-koulutus 19.11. klo 9–11 ja lähiopetusta Helsingissä 3.12. klo 9–16. Lämpimästi tervetuloa! Ilmoittaudu mukaan tästä linkistä.
Kirjoittanut Mari Blomqvist, KM, Sertifioitu Results Coach, aktiivinen improvisaatioharrastaja
Viimeisimmät kommentit