Puuttuva palanen
Pidin viime kevääseen asti tytärtäni yhdestä epämusikaalisimmista ihmisistä, joita olen elämässäni tavannut. Tyttö ei pysynyt nuotissa yksinkertaisimmissakaan lastenlauluissa eivätkä laulujen sanatkaan jääneet mieleen. 5‑vuotiaalta ei sujunut sen enempää Jänis istui maassa kuin Ukko Nooakaan. Laulujen juoni yleensä hahmottui hänelle, joten hän pystyi innottomasti kertomaan tai joskus jopa laulamaan omin sanoin ja sävelin jäniksestä, joka istui maassa, muttei pomppinut.
Mutta sitten elämään tuli Robin. Ilmeisesti sekä pojan ulkonäkö että laulut valloittivat tytön mielen. Tyttö alkoi ihmetellä, mistä tätä ihanaa ilmestystä voisi katsella ja kuunnella. Kerroin, että esimerkiksi googlaamalla voi löytää Robinin netistä. Samaan aikaan juuri 6 vuotta täyttänyt oli varsin kiinnostunut kirjaimista ja oli saamassa suurta oivallusta, että kirjaimethan ovat avain lukemiseen ja kirjoittamiseen. Niinpä sanoin hänelle, mitäpä jos itse hakisit Robinin YouTubesta. Tyttö teki innostuneena työtä käskettyä ja sai kuin saikin kirjoitettua R‑O-B-I‑N. Enää puuttui biisin nimi: Puuttuva Palanen. Ja kas 6‑vuotias sai haluamansa, ihan itse. Ja sitten Robin soi ja soi ja soi. Käytiin kesäkuussa jopa keikallakin ja hankittiin CD-levy, jota kuunneltiin koko kesän, joka ikinen automatka.
Ja mitä tapahtui epämusikaalisena pitämänäni lapselle, kun hän kerta toisensa jälkeen kuunteli Robinin kappaleita? Hän oppi niin sanat kuin sävelenkin ja ylpeänä elämänsä ensimmäistä kertaa esitti lauluja serkkujensa kanssa myös yleisölle. Silmät loistivat, itsetunto kohosi ja äitikin alkoi vähitellen uskoa olleensa totaalisen väärässä tyttärensä musikaalisuuden asteesta.
Mielestäni tämä tositarina kiteyttää kaiken oleellisen motivaatiosta ja sen merkityksestä oppimisellemme ja toiminnallemme. Jos ihminen, pieni tai vähän isompi, ei näe mitään mielekkyyttä asioissa, joita häneltä vaaditaan, tekeminen on täysin ulkoa ohjautuvaa ja lopputulos on usein sen mukainen. Myös kyky soveltaa kyseistä tietoa tai taitoa jossakin toisessa tilanteessa on yleensä näissä ulkoa ohjautuvissa tilanteissa olematon. Sitä vastoin jos ihminen löytää sisäisen motivaation tekemiseensä, lähes mahdottomastakin tulee mahdollista. Flow-kokemuksista kirjoittanut Csikzenymihalyi kertoi kirjassaan Living well, kuinka jopa skitsofreniaa sairastava sekava ja täysin tunteitaan ilmaisematon potilas pystyi siirtymään avohoitoon ja elättämään itsensä, kun löytyi toimintaa (tässä tapauksessa kynsien hoitoa!), joka tuotti hänelle positiivisia tuntemuksia ja antoi elämälle merkitystä.
Näistä kokemuksista oppineena lupaan lopettaa pyynnöt laulaa tuntemattomista Nooa-nimisistä ukoista tai teettää järjettömältä tuntuvia taulukoita tai vaatia keskustella hetkinä, jolloin kaikki haluaisivat olla hiljaa. Voin sen sijaan luvata ja haastaa sinutkin lupaamaan, että ohjatessamme, delegoidessamme tai opettaessamme pyrimme asettumaan toisen ihmisen saappaisiin ja kysymme häneltä. ”Mikä on sinun puuttuva palasesi, jonka avulla elämä alkaa sujua, ihmiset arvostavat sinua ja elämä tuntuu hienolta?