Syksy on alkamassa. Jihuu! Se tarkoittaa monenlaisia uusia projekteja sekä vanhojen projektien herättämistä henkiin. Näiden lisäksi se tarkoittaa sitä, että yhteisöllisyys nostaa päätä taas pinnalle kesämökkihöperöitymisen, perhematkailun ja kuutomouintireissujen jälkeen. Kesän aikana olen pohtinut yhteisöllisyyttä sekä myös tarkkailut ympäristöämme ja yhteiskuntaamme sillä silmällä, millaisia uusia yhteisöllisyyden muotoja on alkanut orastaa.
Yle uutisoi 5.7.2018 Paola Suhosen projektista, jossa hän toteutti vankilassa tanssitaideteoksen. Yhteinen tavoite sai aikaisemmin toisilleen puhumattomat vangit ystävystymään ja kokemaan ennenkuulumatonta keskinäistä yhtenäisyyttä.
Miksi vankilaprojektilla oli niin suuria vaikutuksia vankien kokemukseen itsestään ja pystyvyydestään sekä kokemukseen ympärillään olevista ihmisistä?
Vankila ympäristönä kaikkine vankien mukanaan tuomine tarinoineen ja ilmiöineen on minusta kiehtova. Aloin leikitellä mielessäni, miten vankilaprojektin ilmiöitä ja oivalluksia voisi hyödyntää yrityselämässä. Tarkastelen vankilaprojektia Ryan ja Decin itseohjautuvuusteoriasta käsin. Kyseisen teorian mukaan ihmisellä on kolme psykologista perustarvetta: autonomia eli omaehtoisuus, kyvykkyys ja yhteisöllisyys. Vangit saivat tanssiteosta yhdessä tavoitteellisesti harjoitellessaan kokea kaikkien näiden kolmen ulottuvuuden läsnäolon, mikä on vankilaolosuhteissa varsin poikkeuksellista. Nykyhetken lisäksi vaikutukset luultavasti ulottuvat myös tulevaisuuteen. Nimittäin projektiin osallistuneet vangit arvioivat kyvykkyytensä vankila-ajan jälkeiseen arjesta selviytymiseen huomattavasti kasvaneen projektin ansiosta.
Rikosseuraamuskeinona vankila on siitä tehokas keino, että se rajoittaa itseohjautuvuusteorian ensimmäistä elementtiä, autonomiaa, todella tehokkaasti. Teorian toista elementtiä, yhteisöllisyyttä, ei sitäkään juuri koeta vankiloissa. Tyypillisesti vangit karttavat uusien sosiaalisten suhteitten luomista, erityisesti yli erilaisten ryhmärajojen kuten eri etnisistä taustoista tai eri jengeistä tulleitten ihmisten kesken. Teorian kolmannen elementin, kyvykkyyden, kokemukset jäävät vankiloissa lähes olemattomiksi virikkeiden ja uusien asioiden oppimisen kokemusten ollessa vähäisiä. Moni vanki pelkääkin kyvykkyytensä arkielämän tilanteissa kokonaan kadonneen vankilaolosuhteissa, mistä syystä vapauteen astuminen iloisten odotusten lisäksi usein pelottaa.
Yhteisölliset projektit tukemaan organisaation perustehtävää ja yksilöiden hyvinvointia
Jos yhteisöllisellä ja tavoitteellisella projektilla oli ennen näkemättömät vaikutukset vankilassa, kannattaisiko vastaavaa projektia kokeilla työpaikoilla, jossa ihmiset ovat kuitenkin vapaasta tahdostaan ja aika usein myös itseään miellyttävissä tehtävissä. Tavoitteellisen, normiarjesta poikkeavan toiminnan avullahan voitaisiin saada vaikka mitä aikaan. Se, mihin tällaisen projektin perustaminen usein luultavasti tyssää, on projektin tavoitteen löytäminen. Jollakin tapaa organisaation perustehtävän tulisi olla lähtökohtana, ainakin jos toimintaa haluttaisiin pysyvästi jatkaa. Tuntuisi resurssien tuhlaamiselta, jos toiminta ei tukisi perustehtävän toteuttamista millään tavoin. Käytännössä strategian toimeenpano on kuitenkin usein paperinmakuista eikä tunnu tanssiprojektin tavoin aidosti motivoivalta, yhteisölliseltä toiminnalta. Miten strategian toimeenpanoon voisi saada samanlaista hurmiohenkeä kuin tanssiprojektissa? Haastankin työyhteisöjä katsomaan videon vankilan tanssiprojektista ja miettimään, mikä voisi olla oman projektin aihe ja miten sen voisi toteuttaa. Uskon, että projektiin osallistuvat saisivat projektista elämäänsä puhtia.
Mahtavaa syksyn alkua kaikille!
Mari Blomqvist
Mari Blomqvist on valmennusalan yrittäjä, joka auttaa ihmisiä onnistumaan yhdessä. Mari on kiinnostunut yhteisöllisyydestä ja siihen liittyvistä ilmiöistä. Hän uskoo, että ihmisten välisen yhteistyön tekee kiinnostavaksi ihmisten samanaikainen tarve autonomiaan ja toisaalta tarve kuulua joukkoon. Tällä blogisivustolla sekä tulevassa Marin kirjassa paneudutaan yhteisöllisyyden ilmiöihin.
Marilla on reilun 20 vuoden kokemus työyhteisöjen kehittämisestä. Hän on toiminut vuodesta 2011 asti yrittäjänä. Ennen valmennusyritys ParaVitan perustamista Mari on toiminut mm. henkilöstönkehittäjänä elintarviketeollisuudessa sekä konsulttina. Työelämän aloitus tutkijana Teknillisen korkeakoulun työpsykologian ja johtamisen laboratoriossa oli erityisen merkityksellinen. Tutkijana työskennellessään Mari oli mukana kirjoittamassa useita kirjoja tiimityöstä ja strategian toimeenpanosta. Nyt tuntuu jälleen sopivalta hetkeltä kirjoittaa kirja, kun erilaisia kokemuksia yhteistyöstä ja yhteisöllisyydestä on kertynyt lähes parikymmentä vuotta tutkijavuosien jälkeen.
Koulutukseltaan Mari on työpsykologiaan ja johtamiseen erikoistunut kasvatustieteilijä. Täydennyskoulutusta tutkintoonsa hän on hankkinut mm. coach-opinnoista (Certified Results Coach) sekä NLP:stä (NLP Master Practitioner). Mari on kolmilapsisen perheen esikoinen, hänellä on aktiivinen yhdistys- ja vapaaehtoistoimintatausta sekä usean vuoden kokemus improvisaatioteatteriharrastuksesta. Nämä kaikki kokemukset ovat muovanneet Marin näkemyksiä yhteisöllisyydestä iloineen ja vastoinkäymisineen ja ovat ehdottomasti vaikuttaneet myös blogien ja kirjan sisältöihin.
Viimeisimmät kommentit